Vill du synas här? Kontakta info@blogbiz.se

Vakna upp beslutsam och gå till sängs tacksam!!

Denna uppmaning dök upp i mitt Facebook-flöde för en tid sedan och den fastnade. Vilken härlig daglig livsfilosofi att efterleva och försöka uppnå. Att vakna upp till en ny dag med full beslutsamhet att leva i enlighet med sina högsta intentioner och att i kvällningen vaggas till skön nattsömn med vetskapen att ha gjort sitt bästa och känna stor tacksamhet över de gångna 24 timmarna, det vackert målade dygnet?

Vår omstridde fotbollskrigare, Zlatan Ibrahimovic, har på avstånd lärt mig en mängd saker och inte minst vikten av att leva livet på sina egna villkor. Den gode Zlatan är och kommer förbli omstridd både i slott och koja, men mig har han lärt vikten av att vara trygg i sina egna livsval och att vakna upp varje dag med beslutsamheten att utvecklas, bli bättre och att försöka vara sitt bästa jag oftare!

Bortom religion, bortom dogmer, finns något vi kan kalla andlighet. Andlighet är för mig det som höjer sig bortom det vi kallar för subjekt och objekt. Andlighet är det som förbinder oss alla och jag vill tro att när vi alla är vårt bästa jag så bidrar vi också till något bortom oss själva.

Jag har under hösten haft förmånen att få vara med som tränare på en NLP Meta Master Practitioner-utbildning, anordnad av den oerhört skicklige NLP/Neuro-Semantics Trainern Anders Wallin och där fick jag från parkettplats betrakta människor som strävade efter att vara och också uppnå sitt bästa jag och det var så oerhört kraftfullt att ta del av den generositet och välvilja som kännetecknade denna grupp. Det jag där och då fick uppleva återskapade mycket av min tidigare tro på människors förmåga att utvecklas men också att då vilja bidra bortom sig själva!

Att vakna upp beslutsam ger dig ett helt annat förhållningssätt gentemot den kommande dagen, det förflyttar dig från en passiv passagerare till den som från förarplats väljer färdväg. När du vaknar upp med beslutsamhet om att vara ditt bästa jag och göra något riktigt vasst av den kommande dagen ökar dina möjligheter till att uppnå och uppleva stordåd. Ditt bästa jag kommer ur en vilja att vara just detta, att vilja göra rätt och göra rätt för andra. Den kommande dagen behöver befruktas av din beslutsamhet för att åstadkomma skillnad, göra gott, beröra andra och ta avgörande steg mot önskade målsättningar.

Den tacksamhet du känner över den gångna dagen när du väl går till sängs blir till din skönaste huvudkudde. Den vaggar till till sömns med vetskapen att du gjorde väl av den dag som var, att du uppnådde något av värde. Tacksamhet över den gångna dagen tar du med dig till det mirakel som väntar dig efter en god nattsömn. I morgon väntar nya möjligheter och utmaningar och den beslutsamhet som du då vaknar med kommer göra skillnaden som gör skillnaden!

Jag önskar dig många, många dagar av upplevd tacksamhet och motiverande beslutsamhet!

Med värme,

Niklas Daver

Certifierad NLP/Neuro-Semantics Trainer

Författare till “Ditt bästa jag – oftare” och “Meningsfulla prestationer – 10 träningsbara ledarfärdigheter

www.resurscoachen.se

 

Förbered dig för ett riktigt bra 2021 …

Nu, när vi nått årets sista månad och året står inför sin skymning kanske det snart är dags  att sammanfatta och summera? Är inte detta den period på året då det kan också kan vara rätt tillfälle att slänga lystna blickar på de kommande 365 dagarna,  på året som väntar?

All obearbetad livsväv som ligger framför dig och som är redo att formas av dig, den omålade tavlan som väntar på dina unika penseldrag. Ett år redo att formas, ett år i mittpunkten mellan Då och Sen, ett år med det bakomvarande årets alla erfarenheter i beaktande och med alla framtiden förväntningar som gör att du har alla möjligheter att bli till ditt bästa år hittills!?

Med det gångna året färskt i minne kan du säkert inse att förutsättningarna att göra något riktigt bra av det kommande året är större än någonsin. För ett år sedan hade du inte det senaste årets alla erfarenheter och lärdomar i bagaget. Du har adderat ett års ytterligare livsvisdom till din CV, ett års upplevelser till din erfarenhetsbank. 2020 har onekligen varit ett av de mer utmanande åren i modern tid, då samhällen valt att stänga ner och vårt traditionella sätt att leva påverkats.

Varför inte börja där, i det som har varit, innan du funderar på den kommande resan? Vilka saker kan du trots allt känna tacksamhet för du med ditt 2020? För egen del känner jag och min kära sambo att vi hade en helt fantastisk hemester i somras, med underbara utflykter i närmiljö samt  bilresor med övernattningar runt om i mellansverige. Jag känner också en glädje över att tänka på härliga träningsstunder på några av mina näraliggande utegym i underbar kvällssol samt härliga jogging-pass i skog och mark. Under hösten hade jag också förmånen att få delta som tränare på en Master-utbildning i Neuro-Lingvistisk Programmering och Neuro-Semantics som jag sent kommer glömma, ett sammanhang av skickliga tränarkollegor och engagerade kursdeltagare.

Vilka nya erfarenheter gjorde du som berikade ditt liv? Hann du besöka något nytt land innan omvärlden stängde ner, upptäckte du någon ny stad här i Sverige, lärde du dig något nytt? Vilka människor träffade du och var det någon eller några som kom att ha en stor betydelse för dig. Vem blev en kär vän under det gångna året? Vilka oväntade saker var du med om som kom att berika din tillvaro? När du tänker tillbaka på året som har varit, vad känner du dig mest stolt över? Om du skulle skriva ner de mest betydelsefulla sakerna som hände under året som var, hur pass lång skulle listan bli?

Jag hoppas du inser hur viktigt det är att ta ett sånt här tillfälle i akt och faktiskt reflektera över det som varit. Kanske du också upplevde några tuffa smällar, erfor motgångar som fortfarande gör ont. Finns det någon möjlighet att de åtminstone i ett längre perspektiv kan komma att ha berikat ditt liv? På vilket sätt vill du tackla det under det kommande året och vilken annan strategi skulle eventuellt kunna behövas?

Och med blicken riktad framåt, mot de kommande dagarna, veckorna, månaderna och året, vad skulle du vilja ha ut av det så att det, när det summeras, blir till ditt bästa år hittills? När du om ett år blickar tillbaka på 2021, vad ska då ha hänt för att du ska kunna känna dig extremt nöjd med året som varit? Vilken dröm är redo att omvandlas till verklighet, vilken vision för kommande året är fullt värdig dig?

Föreställ dig gärna motsvarande dag om ett år och tänk dig att du begrundar året som varit. Vad har du uppnått och vem har du varit som gör att du kallar 2021 för ditt bästa år hittills? Finns det något på din livslista som du såg till att göra verklighet av? Startade du äntligen den egna verksamhet du länge velat göra, lärde du dig spela gitarr eller spanska? Såg du till att byta arbete, kanske helt byta inriktning? Firade du din jämna födelsedag på ett trevlig sätt ihop med dina närmaste?

Det bästa sättet att få det mer som du vill ha det är att utifrån visionen bestämma ett tydligt och konkret mål som du kan uppnå under det kommande året. Nyårslöften i all ära, men de blir sällan realiserade som de flesta redan vet. Vad specifikt vill du uppnå under 2021 som hjälper dig att få ditt bästa år hittills? Hur kan du mäta det du vill uppnå? Handlar det om ett mått i kronor, i vikt, i antal kilometer eller på annat vis? Om du t.ex. vill komma i bättre form under nästa år och det skulle vara din väg till ditt bästa år hittills, hur kan du tydliggöra det?

Kanske du nu saknar förmågan att springa en längre sträcka utan att bli andfådd och känner att konditionen är helt obefintlig: Möjligtvis kan du då bli peppad att sätta upp ett mål i stil med vad jag för några dagar sedan såg i mitt Facebook-flöde. Personen hade bestämt sig för att under året jogga sammanlagt 1.000 km och med sin app hade full koll på sina sprungna kilometer. Förhoppningsvis och troligen så var löpningen i sig det viktiga för personen men ett mätbart mål i form av antal sprungna kilometer under året en sporre att att ge sig ut för ett löppass även när tröttheten eller omständigheterna talade emot. Ett mål är ett riktmärke och ett mått för utveckling. Målet kan och bör ge inspiration, men viktigast är vad målet gör med dig på vägen mot måluppfyllelsen. Du utvecklar självförtroende, disciplin, förmåga att hantera motgångar och många andra egenskaper.

En stunds intellektuellt arbete med att utforma ditt mål gör att du nu har gett din hjärna en liten tydligare instruktion och att du ställer in ditt interna “GPS-system”. Du kan också mentalt försöka beskriva för dig själv vad du vill se, höra och känna när du når ditt mål. Naturligtvis behöver du också en plan för hur du ska uppnå målet. När och var ska du träna och vilka är de första inledande stegen? Vilka resurser har du till din hjälp, finns tiden, behöver du någon ny utrustning, kan någon kamrat stötta? Mitt eget personliga mål är att komma i riktigt bra fysisk form (något jag definierat i form av midjemått, kroppsvikt och belastningar jag skall klara av i olika styrkeövningar) lagom till min nästa födelsedag, i juni. Som resurser har jag min träningsdagbok, online coaching från en svensk bodybuildinglegendar, Andreas Cahling, mitt hemmagym, gymkort och även ett utegym i närheten av bostaden. Inre resurser är min motivation, min självdisciplin och min kärlek till träningen som sådan. Resursinventering ger dig inspiration och kraft!!

För att du ska få uppleva ditt bästa år hittills så är det också viktigt att besvara frågan: varför? Varför överhuvudtaget göra nästa år till ditt bästa år hittills? Ägna några tankar åt vad det skulle innebära för dig, och vilka effekter det skulle ge dig. På vilket sätt kommer ditt bästa år hittills gynna dig själv, dina nära och kära? Hur kommer det att påverka din fysiska och mentala hälsa? Om du har ditt bästa år hittills, vad kommer det innebära i ditt arbete och för dina arbetskamrater? Och på vilket sätt kommer det gynnsamt påverka din livsglädje och entusiasm? Vem kommer du att vara som person efter att ha haft ditt bästa år hittills?

365 dagar går rätt fort, det vet du vid det här laget. Visst, du kan självklart låta dessa dagar komma och gå och säkert få ut mycket av det … men kan det inte också vara en klok strategi att åka in en liten stund i framtiden och planera den så att den blir lite mer som du vill ha den när du kommer dit? Hjärnan levererar i regel det du fokuserar på och genom att du har ett fokus på det du vill under 2021 så ökar det möjligheten just för detta. Du får det du fokuserar på, varken mer eller mindre. Med intentionen att ha ditt bästa år hittills kan du börja notera det som är i linje med den intentionen.

Intentionen att vilja ha ditt bästa år hittills är startpunkten och ger dig bränslet du behöver. Intentionen behöver också sin referenspunkt och det får den av en eller ett par tydliggjorda och konkreta målsättningar. Intentionen och målsättningarna ger drivkraften och riktningen. Sen får du inte glömma att njuta av resan, för som Cervantes skrev: “Själva resan är intressantare än värdshuset”.

Med värme,

Niklas Daver

Certifierad NLP/Neuro-Semantics Trainer och Meta-Coach

Författare till boken “Ditt bästa jag – oftare” och ”Meningsfulla prestationer i grupp – 10 träningsbara ledarfärdigheter.”

www.resurscoachen.se

Gör en Cary Grant – Agera “som om” …

Archibald Alexander Leach var en brittisk skådespelare som nådde världsberömmelse under åren efter andra världskriget. Hans artistnamn blev “Cary Grant” och om detta sa han vid ett tillfälle: “Jag agerade Cary Grant så länge att jag till slut blev Cary Grant”. I filmerna var han eleganten, världsmannen, gentlemannen och tydligast i minnet är nog hans tolkning av reklammannen Roger Thornhill i Hitchcocks “I sista minuten” och inte minst scenen där han springer genom ett majsfält och försöker komma undan ett flygplan som jagar honom.

Smaka på det … “Jag agerade Cary Grant så länge att jag till slut blev Cary Grant”. NLP har ett grundantagande om att vi har alla de resurser vi behöver, men det innebär ju inte att alla dessa resurser är fullt utvecklade. Du och jag behöver träna våra nervsystem och genom att agera motiverad eller självsäker så använder du din fysiologi på det sätt som motsvarar tillståndet och i det blir det lättare att tänka motiverande eller självsäkra tankar. Kropp och själ är delar av samma system och det ena påverkar det andra, och genom att agera som om så utvecklas resurserna i samverkan.

Du som på samma sätt som jag har suttit med coachklienter och hört klienten säga: “Jag kan inte göra det” eller “Det skulle vara omöjligt för mig” har säkert ofta upplevt magin i att då ställa frågan: “Ja, men OM du kunde, hur skulle du göra då?”. Plötsligt kan du se klienten luta huvudet bakåt, tänka efter och sen komma med en lång utläggning i stil med “Ja, då skulle jag agera med en helt annan pondus. Jag skulle säga det jag behövde säga med hög och bestämd röst, och jag skulle ha ett kroppsspråk som utstrålade ett självförtroende”. Klienten får i sökandet av svaret ett helt annat perspektiv och tillgång till tankar, hittar lösningar på problem.

Alla har vi en “hemmahamn” i form ett grundtillstånd som vi oftast befinner oss i. Det är det tillstånd som andra – och du själv – skulle använda för att beskriva dig själv. Du är kanske “lugn”, “självsäker”, “vänlig” eller “entusiastisk”. Grundtillståndet präglar ditt sätt att tala, agera och får sitt uttryck i rörelser och tal. Naturligtvis är du inte alltid i ditt grundtillstånd, men mestadels av tiden. Sen har du en palett av andra tillstånd och känslor att utforska och vara i. Kvalitén på ditt liv kan bestämmas av kvalitén på dina tillstånd. Ju fler och rikare dina tillstånd är, desto mer levande kommer känna dig.

Fundera gärna på vilka tillstånd du upplever under en normal vecka. Förhoppningsvis så känner du glädje, kärlek, entusiasm, stolthet, tillfredsställelse, men kanske också tillstånd som deppighet, frustration, ilska och stress. Hur många tillstånd upplever du? Själv kom jag fram till 12 – 13 st första gången jag tänkte i dessa banor. Tyckte det kändes lite magert, herregud, Svenska Akademiens Ordlista innehåller säkert hundratals olika känslouttryck.

Vilka tillstånd skulle du vilja utveckla hos dig själv? Skulle du må bra av att oftare vara modig, nyfiken, optimistisk eller något annat? Hur skulle du vara om du agerade SOM OM du var optimistisk? Självklart kommer det inledningsvis kännas konstlat och lite fånigt, men är det inte det som är själva grejen? Medvetenheten gör att det känns konstlat. Du gör något som du kanske inte är så tränad i att vara, men självklart har du en inre representation av hur det är att vara optimistisk. Att snabbt ändra sina tankar och tankemönster är svårare än att rent kroppsligt och fysiologiskt agera annorlunda. Efter en stunds “annorlunda agerande” börjar hjärnan ta emot signalerna från kroppen och hjärnans kemikaliebad börjar sakta förändra sig. De optimistiska tankarna och den optimistiska känslan kan snart börja infinna sig.

Varför inte ge dig själv en “SOM OM”-uppgift någon av de närmaste dagarna. Välj ett tillstånd som du skulle vilja vara i under en dag och bestäm dig för att agera som om du var i tillståndet. Fundera och agera utifrån att ditt kroppsspråk matchar tillståndet, ävenså dina gester, din röst och dina uttryck. Kanske du behöver ändra på en sån grundläggande sak som ditt sätt att gå. Helt plötsligt går du med ett annat tempo eller med en något annorlunda gångstil. Pröva, testa, och notera effekten av att agera “SOM OM”!

Forma ditt liv på din inre biograf

Hur ofta händer det att du tänker på HUR du tänker? Och då menar jag inte innehållsmässigt, men vilken struktur dina tankar har. Struktur? Ja, något som vi som arbetar med en modern kognitiv beteendevetenskap, NLP eller Neuro Lingvistisk Programmering, ofta pratar om är hur våra tankeprocesser är “kodade”, dess struktur. Om du i tankebruset skulle stanna upp och fundera på hur din inre upplevelse ter sig så kan du efter en stund bli medveten om en del intressanta fenomen.

Om jag ber dig att tänka på din bil, ditt hem, Frihetsgudinnan, Eiffeltornet, ditt arbete så märker du säkert att vad som kommer upp på din “inre biograf” är bilder. Vi tänker framförallt i bilder, men också i ljud/ord och känsloförnimmelser. Bilderna eller de inre filmerna, t.ex., är sällan knivskarpa. Ofta får jag i mitt arbete höra att “Jag tänker inte i bilder” eller “mina bilder är väldigt, väldigt otydliga”. För det första är dessa bilder sällan knivskarpa för någon, även om dyslektiker ofta beskrivs ha en utvecklad förmåga här, och för det andra så påverkas det också i vilket medvetandetillstånd du befinner dig i. När du precis är på väg att somna, i ett alfa- eller theta-tillstånd – i mer avslappnade tillstånd – (hjärnans frekvensvågor har olika benämningar och motsvarar vaket tillstånd, mellanlägen mellan vaket och avslappnat, avslappnat och drömtillstånd)  brukar förmågan att uppleva de inre bilderna skarpare bli bättre.

Ett visst minne har “kodats” så att bilden framträder nära näthinnan, är stor och färgrik med mycket ljus. Dessa egenskaper är själva koden, och utgör din hjärnas streckkoder (jämför streckkoderna på matvarorna som avläses i kassan och ger det rätta priset) som gör att minnet upplevs som behagligt, neutralt eller obehagligt. Som jämförelse kan du tänka dig två klassiska skräckfilmer, “Hajen” eller “Psycho”. Om du tänker att du skulle sitta och titta på dem utan deras karakteristiska temamusik kan du säkert tänka dig att du inte skulle bli lika uppskrämd som vanligt. Filmscenerna är de som du är van vid, däremot så är “strukturen” ändrad.

När du väl varit med om en händelse så finns den lagrad inom dig som ett minne. Själva händelsen kan du inte förändra, däremot kan du förändra hur du tänker om själva händelsen. Genom kraftfulla tekniker kan den som är tränad i NLP “koda om” obehagliga minnen så att det plötsligt börjar kännas neutrala. Som NLP-utövare kan du säkert fascineras av det faktum att du kan bistå någon med att förändra upplevelsen av något obehagligt utan att veta någonting om vad personen sitter och tänker på. Men genom att du ställer frågor om t.ex. bilden är nära eller långt borta, ljus eller mörk, färg eller svartvit osv. sakta men säkert hjälpa personen till en förnyad upplevelse. Det här är verkligen skillnaden som gör skillnaden, en kommentar som ofta används inom NLP. Självklart kan vi också arbeta med den inre dialogen på samma sätt. I mitt eget fall har jag efter en stunds arbete fått personen att ändra röstläget på de vanligtvis så självkritiska kommentarerna och efter en stund fått personen t.o.m. att skratta eller åtminstone rycka på axlarna. Föreställ dig själv hur annorlunda din starkt självkritiska röst skulle påverka dig om den lät som Kalle Anka, Marilyn Monroe eller Robert Gustafsson …

Den inre biografen är en användbar metafor för din tankeprocess. De “filmer” du spelar upp för dig själv är faktiskt kommunikation, INRE kommunikation. Vad du ser och upplever för ditt inre kommuniceras till ditt nervsystem och antingen hjälper dig eller stjälper dig. Vi tänker på olika abstraktionsnivåer, och därför är du inte bara din egen filmbolagsdirektör, regissör, redigerare, producent, skådespelare och åskådare. Dina kommentarer om filmerna du spelar upp i ditt inre är att vara sin egen speakerröst eller t.o.m. filmkritiker!

Vilka filmer spelar du upp för ditt inre? Är det en och samma typ, eller är det en blandning av drama, äventyr, humor, skräck, tragedier och erotik? Vilka filmer vill du satsa på inför 2021? Det är i din roll som filmbolagsdirektör och producent du behöver göra de besluten. Vilka filmer kommer att få dig att vibrera av livsglädje och smittsam glädje under nästa år? Hur skulle du vilja skapa filmen med titeln “Ditt bästa jag” som har offentlig premiär 2021?

Pröva att “snickra” på dina inre bilder och filmer kring det du vill åstadkomma där du färgstarka, levande, stora och ljuda. Om du vill koppla på känslor i dina framtida upplevelser, pröva då att “kliva in” i din upplevelse och upplev den som om du vore med i den. Då kommer känslorna. Med känslorna “ristas” den inre upplevelsen in och registreras som ett Neuro lingvistiskt program och du får något som med fog kan kalla för ett minne av framtiden …

Det du ser och upplever på din inre biograf sätter dig på spår och gör det lättare att skapa den önskade yttre verkligheten. Allt mänskligt skapas två gånger, först mentalt och sedan i det fysiska.

Till startsidan